© 2023 by SPORTSFISKERNE.

BLOGGER

KIM ROAR SANDLI

FØDT I 1973, GJØVIK

FISKE:
ØRRET, SJØØRRET, LAKS & ISFISKE.

Kim er familiefar og er en erfaren fisker med mange år på baken. Han kjøpte sin første fluestang i ´95. Etter dette har han fisket nesten bare med flue. Kim binder også fluer og fisker kun med fluer som han har bundet selv. Han foretrekker fluefiske helst etter ørret men fisker også laks og sjøørret.

SPONSET AV

September 12, 2017

Det går mot slutten av sesongen og man begynner å tenke på sesongavslutning. Men i en spesiell elv er det faktisk bra klekking på høsten av noen arter døgnfluer og det skulle vise seg at forholdene lå til rette.

To- tre dager sammen med Lars Ninive som er kjent for å kaste fluelina fra Gjøvik til Mengsol og Håvard Lervold som er en eldre ringrev med fluestanga, skulle vise seg å bli en flott helg.

På disse dagene skulle vi oppl...

September 9, 2017

Dessverre har nok et kraftselskap tørrlagt ei elv. Denne gangen er det ikoniske Lærdalselva som har blitt offer for et såkalt "uhell". Resultatet er massedød av lakseyngel. Dette er svært trist da laksebestanden i Lærdalselva etter mange år igjen hadde tatt seg opp. De siste sesongene har elva gitt fine fangster.

Det er på høy tid at slike hjernedøde "uhell" ikke går i glemmeboka med en beklagelse uten alvorligere sanksjoner!!!

...

September 2, 2017

Etter sommerens fiske kikket jeg gjennom flueboksene og skjønte at jeg kanskje hadde vært like mye i buskene med fluene som i vannet😂😂😂. Iallfall var det glissent i døgnflueboksen og jeg satte meg ned foran bindestikka og lagde noen kreasjoner av diverse døgnfluer i forskjellige størrelser. Det meste av produksjon dreide seg om små døgniser i krokstørrelse 18-20 da det nå er tid for 2. generasjons døgnfluer.

Så reiste jeg o...

August 6, 2017

Gentleman's sport, folkeskikk og respekt for andre...

Det er noe jeg har lyst til å skrive om som jeg er sikker på mange undrer seg over.

Hvor tett er det greit å fiske innpå andre folk du møter i elva??? Det er jo visse faktorer som spiller inn. Hvor populær er elva, hvor lang er fluesona osv...

Vi driver jo sportsfiske og en ting kan jeg sikkert si:  Det å begynne å fiske så tett på andre folk at man risikerer å krysse line er...

August 5, 2017

Fiskeferie siste del V

Etter en trivelig men vanskelig fisketur sammen med Håvard og Audbjørn reiste Thomas og jeg tilbake til fjellelva. Etter en lang kjøretur kom vi frem til elva og fikk oss en skikkelig overraskelse. Det hadde regnet voldsomt på natten før og elva gikk flomstor og brun. Vi hadde ikke noen plan B heller. Det var frem med kart for å finne alternativer og vi satte oss i bilen en times tid til. Da kom vi frem t...

August 3, 2017

Fiskeferie del IV

Etter den store ørreten fra siste turen hadde jeg fått terapi for stress. Forholdene ved fjellelva var optimale men etter en slik fangst lengtet jeg mer etter en sosial tur. Selv om jeg hadde fiskekort for et døgn til så la jeg kursen vestover hvor jeg var invitert hos to senior karer som elsker fluefiske. Jeg drog innom polet og kjøpte en kartong med vin. Jeg digger "eldreomsorg" og jeg vet at seniorene Håvar...

August 1, 2017

Fiskeferie del III

Den første turen vi var i fjellheimen fikk vi harr og hest. Etter dette fikk jeg en flott ørret på 1,4 kg i en elv på lavlandet. Men jeg hadde noe uoppgjort med ørreten i fjellelva og denne gangen reiste jeg alene.

Flere fisker var oppe og vaket, men de fleste minnet veldig på harrvak med den karakteristiske "bloppen" og sprut ut av kjeften. Likevel var det et vak som skilte seg ut. Hodet kom rolig opp og tok...

July 29, 2017

Fiskeferien  del II

Fiskeferien fortsetter... I en mer kjent elv lavere i landet skulle ting bli fortsatt vanskelig men likevel noe lettere. Etter siste turen med hest og harr involvert, var ønske om å fange ørret gått over til å bli en prøvelse. Men det skulle bli ørret denne gangen, tolvmodighet lønner seg og etter at omtrent hele tørrflueboksen ble prøvd skulle noen flotte eksemplarer la seg lure.

Selskapet på denne turen va...

July 26, 2017

Fiskeferie del 1

Det kommer noen innlegg fremover nå om fiskeferien min og noen kompiser. Her er del 1.

Som kompis Kim allerede har skrevet tidligere var vi i fjellheimen og fisket. Elva renner i nydelige partier med variasjon mellom riflestøm og rolige stryk. De vanligste døgnfluene burde ha kommet igang så tidlig i juli, men vinteren lå lenge på fjellet i disse trakter. Ingen av oss fikk fisk men vi fikk flere store harr😂😂�...

July 26, 2017

Hei folkens. Jeg har vært litt treig med å få igang bloggen min her på Sportsfiskerne, men nå er jeg forhåpentligvis igang og en av gjengen. Jeg er en gammel gift familiefar (født i 1973). Jeg har 2 døtre. Som mange andre er jeg en lidenskapelig fluefisker og fluebinder men vil nok betrakte meg selv som bedre fluefisker enn fluebinder. Når jeg er med barna og kona kan jeg tillate meg å røre haspelstenger. Jeg kjøpte min første...