Godt fiske i Tisleia om dagen!

June 23, 2017

Jeg og to fiske-kompiser tok en tur til Tisleia i går, etter at jeg fikk noen meldinger om at det var godt fiske der om dagen. Jeg fikk bl.a melding fra Lasse som er guide og driver nettsiden Tisleia.nett, så da kunne vi ikke gjøre annet enn å ta turen til fjells.

Denne dagen bestemte vi oss for å fokusere på området rundt "Merket". Det er et området som er lett tilgjengelig og det er et fantastisk fint sted, med varierte partier (stilleflytende, stryk og kulper). Da vi kom frem til elva så jeg mye forskjellige insekter som kom flytende nedover. Fisken var oppe å vaket, så det var bare å finne ut hva den tok....

Til å begynne med var det lite døgnfluer, men det kom en og annen Baetis Rhodani og noen få Sulphurea. Det var en del steinfluer og mygg også.

Fisken vaket intenst, men jeg hadde ikke sjans til å se hva den tok! Jeg så at den ikke tok døgnfluer eller steinfluer, så jeg forsøkte med en myggklekker først.

Flere perfekte kast over vakende fisk, men den ville ikke ta. Satte på ei ny flue (Baetis klekker). Igjen mange fine flyt over flere forskjellige fisker, men dem ville heller ikke ha denne. Etter ca 1,5t med utallige kast og fluebytter, begynte jeg å bli rådløs. Uansett hva jeg satte på ville den bare ikke ta! Jeg satte meg ned ved elvebredden og kikket utover elva.

Men så... Endelig så jeg det først vaket på en Rhodani! Forsiktig tok jeg med stanga å vadet noen meter oppstrøms. jeg satte på en parachute (mørk oliven med litt flash i kroppen) å la ut en fint kast ca 5 meter ovenfor der jeg så vaket. Fisken kom opp og den tok flua, heldigvis satt tilslaget perfekt! (Etter mange kast uten å få fisken til å ta er det lett og bli overivrig, slik at du strammer opp for fort). Fisken var ikke av dem største, men en flott ørret på 850g (nesten kilo`n) he he..

Fin ørret med flott K-faktor. Den ble satt pent tilbake i elva. Etter at jeg fikk denne i håven løsnet det litt. Kort tid etter fikk jeg 2 til på samme flua. Dem var ikke like store, men 400g og 550g er pen og morsom fisk det også.

Denne helga er jeg litt usikker på hvor turen går, men at det blir en tur i en eller annen østlandselv er jeg helt sikker på ;)

Kanskje vi ses ved elvebredden!

Ønsker alle som skal ut i helga god tur og Skitt fiske!!