Laksefiske i Gaula og en fingertupp mindre!

July 12, 2017

Lørdag 08. Juli reiste vi 5 karer til Gaula for å fiske laks. Vallet vi fisker i ligger midt i mellom Støren og Ålen i Sør-Trøndelag. Forventningene har vært store i lang tid. Da vi kom frem var elva perfekt! Vannstand 15m3 og elva var klar i fargen.

Vi rigget utstyr og tok første økta kort tid etter ankomst. 2 av oss (meg) og John fisker med flue og de 3 andre (Roger, Erland og Espen) fisker mest med sluk.

Dag 1:

Vær og vannstand er bra. (16 grader i lufta og 12 grader i elva). Vi fisket ei god økt uten at noen av oss var borti laks. Flere i gjengen hadde sett noen laks hoppe, uten at det påvirket fiske.

Dag 2:

John, Roger og Erland er de som kjenner elva best innat i gruppa. Etter at det regnet godt natta før har elva steget med nesten 30m3. Dette medfører veldig brun/mørk elv, noe som gjør fisket vanskelig sier kara som kjenner elva gody. Været er meldt bra så håpet om at elva skal klarne opp er der. Kjent folket melder om mulig godt fiske hvis vannstand synker.

Vi fisker fortsatt hardt uten hell!

Dag 3:

Elven har klarnet, vannstanden har synket og forholdene er bra! John og Erland tok med seg stengene og la i vei tidlig på morgenen. Det tok ikke lang tid før John meldte om napp! Han kjørte lenge en fin laks på tohånds stanga, anslått vekt 8-10 kg. Dessverre røyk kroken å fisken glapp. Samme økt fikk Erland opp en fin laks på 4 kg (76 cm lang).

Dag 4:

Dette er dagen alt skulle gå galt...

Vi våknet opp til et OK vær. Det er meldt store nedbørsmengder (opp mot 40mm regn). Vi startet fiske ca 07:00 like nedenfor hytta. Vi måtte jo få fisket før elva skulle stige og været skulle bli vått å kaldt! Vi fisket ei god økt før frokost og flere store laks ble oppservert. Etter at første økta var over å frokosten var inntatt, reiste jeg å Espen oppover til Gapahuken (ca 2km oppover i elva).

Her var elva helt død. Ikke en laks å se. Men vi fisket oss igjennom hele strekket alikevell. Da dette var gjort, satte vi oss ned for å hvile ryggene litt. Jeg tenkte nå at vi skulle tenne bål og koke litt kaffe.

(Alltid godt med kokekaffe etter ei hard fiskeøkt)...

Jeg satte i gang for å lage litt opptenningsved. Tok fatt på øksa å begynte å kløyve små vedkubber. Jeg var våt på henda og øksa var nykvesset  (en dårlig kompinasjon). Øksa glapp ut av hånda mi og uhellet var ute... pekefingeren endte mellom øksa å ved kubben...

Jeg kikket ned på hånda mi og så det manglet en del av fingeren og det blødde mye! Jeg snakket rolig til Espen om at vi måtte en tur til legevakta. Vi reiste sammen ned og fikk lappet det som kunne lappes. 2 timer etter var jeg tilbake i elva, riktig nok med en kortere pekefinger, men det skal ikke ødelegge fisketuren min.

Nå får vi bare håpe at uflaksen har gitt seg og at srorlaksen viser seg!

Nytt innlegg kommer ila uka!

Skitt fiske 🎣

• Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

© 2023 by SPORTSFISKERNE.